Powered By Blogger

Key

Shine

Senin, 26 Desember 2011

KISAH : 'Cukupkah?' atau 'Cukuplah...'


KISAH : 'Cukupkah?' atau 'Cukuplah...'
 
Pada zaman Rasulullah S.A.W dahulu, ada seorang pemuda yang pergi bertemu dengan salah seorang sahabat Rasulullah S.A.W yang terkenal dengan sifat waraknya untuk bertanyakan sesuatu. Kedatangan pemuda tersebut disambut baik oleh sahabat Rasulullah S.A.W tersebut.

PEMUDA : Wahai sahabat Rasulullah S.A.W! Aku ingin bertanyakan sesuatu kepadamu. Bagaimanakah caranya untuk aku masuk syurga?

SAHABAT : Kamu mesti menjadi orang yang baik.

PEMUDA : Bagaimana hendak menjadi orang yang baik?

SAHABAT : Kamu berasa kamulah orang yang jahat di dunia ini.

PEMUDA : Maksudmu, aku mesti berasa akulah orang yang paling jahat dan masih mempunyai amal yang sedikit?

SAHABAT : Ya, kerana kamu masih berasa bahawa amalan yang kamu lakukan selama ini masih tidak cukup untuk dibawa menghadap Allah S.W.T di akhirat kelak.

PEMUDA : Bagaimana pula sekiranya aku ingin mengetahui aku ini orang yang jahat?

SAHABAT : Kamu berasa kamulah orang yang paling baik di dunia...........
Persoalannya di sini, apakah pertanyaan-pertanyaan atau pernyataan-pernyataan yang sering terlintas di benak kita?

"Cukupkah amalan yang aku lakukan selama aku hidup di dunia ini ????"

ATAU

"Cukuplah amalan yang aku lakukan selama aku hidup di dunia ini........,"

sejenak kurenungkan kambali apa ku parnuat untuk diri ini, sbatas mana ku tlah mnjalankan printanya dan menjauhi larangnnya..tman coba sejenak kita muhasabah...~
Wallahu 'alam dan Wassalam...

Tidak ada komentar:

Posting Komentar